چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

در پی هشدار مرکز ملی اقیانوس شناسی درخصوص شکوفایی عروس‌های دریایی در سواحل جنوب کشور، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:

 عروس‌های دریایی خطری برای ما نیستند.

محمد باقر نبوی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: عروس دریایی (Jellyfish) گونه‌ای بی‌مهره است که مانند خیلی دیگر از موجودات در فصولی از سال جمعیت آن افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این‌گونه درصورت تماس با بدن می‌تواند موجب سوزش شود، تاکید کرد: عروس دریایی هیچ خطری برای ما ندارد.معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این‌گونه اگر به آب‌های ساحلی بیاید ممکن است روی آب شیرین‌کن‌ها تاثیر گذاشته و موجب مسدود شدن ورودی‌های آب آنها شود.

وی بیان داشت: سالانه جمعیت زیادی از این‌گونه از طریق تنگه هرمز وارد منطقه خلیج‌فارس می‌شوند، اما مشکلی مانند بلوم جلبکی ایجاد نمی‌کنند.

نبوی درخصوص مرگ و میر 200 فک خزر در سواحل قزاقستان نیز به ایسنا گفت: شکار و صید بی‌رویه، آلودگی‌ها خصوصا آلودگی‌های نفتی و ابزار صید مانند تورهای انتظاری از جمله عوامل اصلی مرگ و میر فک‌های خزر است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای حاشیه خزر این فک‌ها شکار شده و از پوست و گوشت آنها استفاده می‌شود، افزود: چند سال قبل نیز گزارشی درخصوص مرگ و میر دسته 300 تایی فک‌های خزر در سواحل قزاقستان داشتیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه زمانی که مرگ و میر دسته جمعی رخ می‌دهد حتما علتی وجود دارد، تاکید کرد: دریای خزر اکوسیستمی بسته است، بنابراین آلاینده‌ها می‌توانند نقش مؤثری در مرگ و میر فک‌های دریایی داشته باشند که در این زمینه مهم‌ترین آلاینده، نفت و مشتقات نفتی است[آلودگی خزر، فک‌ها را محکوم به مرگ کرد]

کد خبر 81853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز